Sunday, January 13, 2013

Un profesor adevarat


John Taylor Gatto a primit de la statul New York distinctia “Profesorul anului” in 1991. In acea seara speciala, Gatto a sosit in sala de bal imbracat intr-un frac si si-a inceput cuvintarea in fata administratorilor si profesorilor.
A fost acea seara cind i-a atacat public si a dat totul pe fata.
Singurul motiv pentru care am primit acest premiu – singurul motiv pentru care am fost un profesor bun pentru elevii mei – este pentru ca nu am facut nici macar un singur lucru pe care mi l-ati spus sa-l fac. V-am ignorat “standardele”, m-am opus birocratiei voastre, si am predat materiale neautorizate de voi. Am completat singur formularele care spuneau ca elevii erau in clasa cind ei erau in excursii de extindere a orizontului. I-am pus sa citeasca carti reale in loc de cele fara sens si prostesti pe care le-ati recomandat voi, le-am predat istorie reala in loc de terciul de ovaz pe care voi il numiti “studii sociale”.
Birocratia voastra este o moara care macina fiintele umane si le transforma in consumatori fertilizati pentru o economie planificata. Potentialul uman se distruge cind mintile infometate stau intr-o plictiseala nepasatoare si profesorii opereaza fara instrumentele de care au nevoie, doar ca voi sa va umpleti cladirile cu locuri de munca comode si sa oferiti contracte furnizorilor vostri favoriti.
De aceea cei mai multi dintre elevii vostri nu stiu sa citeasca dupa 12 ani de educatie – da, chiar daca dureaza doar 3 luni sa inveti sa citesti. De aceea cei mai multi copii merg in turma catre un viitor sterp in loc sa gindeasca independent.
Astazi, imi dau oficial demisia.
De citi profesori ca acesta avem azi nevoie??

No comments: